Solskydd

Att få lite omväxling från kalla, regniga och ibland mörka Sverige är skönt för både kroppen och sinnet. Men även om solens strålar kan vara varma och härliga när man ligger där på stranden så är det trots allt förenat med risker. Det vet de allra flesta – men många tror trots det att huden tål mer än vad den gör.

 

När solstrålarna träffar huden värms den ytan upp gradvis, även om man sällan märker det eftersom man vänjer sig snabbt vid temperaturförändringen. Detta torkar ut huden och gör att den åldras i förtid. Faktum är att det inte krävs mer än ungefär femton minuter med intensiv sol på oskyddad hud för att huden ska börja torkas ut. Skadlig UV-strålning ökar dessutom risken för cancer.

 

En bra solskyddskräm ska skydda mot dels skadliga UV-strålar och dels mot att huden torkas ut. Styrkan mäts i solskyddsfaktor, så kallad SPF, och vilken du bör ha beror på vilken typ av hud du har. Känsligare hud behöver högre solskyddsfaktor och omvänt, men det är alltid bättre att ha för mycket än för lite. Den enda nackdelen med att använda en högre solskyddsfaktor är att man inte får riktigt lika mycket färg när man solar.

 

Generellt sett är det en god idé att börja med en hög solskyddsfaktor, oavsett hudtyp, och sedan gradvis sänka den allt eftersom huden vänjer sig. Man behöver också högre solskyddsfaktor om man vistas på en strand vid havet än i en stad, eftersom ljuset träffar kroppen mer och reflekteras annorlunda.

 

Börja gärna med solskyddsfaktor SPF 30 för kroppen och SPF 50 för ansiktet. Smörj in alla delar av kroppen som exponeras för sol redan innan du går ut från hotellrummet eller lägenheten. Var särskilt noga med ansikte och näsa, händer och fötter. Låt någon annan smörja in dig extra noggrant på ryggen, eftersom ryggen ofta utsätts mer vid bad. Vid långa, varma dagar på stranden bör du smörja in hela kroppen igen varannan eller var tredje timme.